About Theosophy


Many people in Finland don't understand or even know what is Theosophy. Here is told just a small piece and little part and little hints what theosophy is all about. I could write long text about it, but this is just a little part of it. Let that sink in ...


BLAVATSKY, MARDEN AND THE

PRACTICAL THEOSOPHY OF 21ST CENTURY

Contrary to what some people think, the task of the theosophical movement is not primarily to proclaim, repeat and spread the teachings of Helena P. Blavatsky and the Masters of Wisdom.

Anyone can read and repeat a sacred teaching, and there is no shortage of intellectual parrots in today’s world: but the challenge is much bigger.

The duty of the theosophical movement is above all to live, to experience, to practice, truly understand, and live up to the teachings of the Mahatmas and HPB. Secondarily, it includes teaching esoteric philosophy, transmitting original theosophy and making it accessible to all.

The idea of living theosophy may seem to be easy.

In fact, the task demands a slow, deep, long-term self-transformation, which requires more than one lifetime.

One needs to observe, know and transmute all that flows on the subconscious level of his mind. The pilgrim must deal - in an impersonally correct way - with the subconscious of others. At the same time, he has to develop a direct and constant contact with his own supraconscious - the higher self, his immortal soul.

Understanding Blavatsky or following the teachings of the Masters, therefore, requires a complex inner preparation, which is inseparable from the basic lines of Raja Yoga. Progress takes place slowly, and uses to be invisible. However, the process of self-training constitutes the concrete basis and foundation of one’s higher studies in original theosophy. The building of the two things - the foundation and the highest point - must be simultaneous along the path.

In order to strengthen the basic ideas of Raja Yoga in his soul and to change his daily life in the light of the teachings of the Masters, the reader of the websites of the Independent Lodge of Theosophists has the texts of various authors, among them, O.S. Marden, Yogi Ramacharaka, and Joseph Buchanan [1].

Marden complements Blavatsky because he illuminates the daily life of modern citizens with the light of the higher self. He does so by teaching self-control, self-knowledge, self-construction, and showing how we can strengthen our will to do good.

Freudian psychology (Sigmund Freud, Karen Horney, Erich Fromm) as well as ethical psychologists in general, also have great importance in understanding the illusions of lower self. It is necessary to see all that is wrong, in order to strengthen and purify one’s will, and build that which is right.

The general direction is given by Raja Yoga, adapted to the countless scenarios of modern daily life. Both Helena Blavatsky and the Masters always made it clear that it is useless to try to memorize and repeat the sacred teachings as if we were in a church choir. Self-responsibility and an independent thinking are as important as humbleness, and devotion to the highest.

 Written by Carlos Cardoso Aveline


and same in finnish


Teosofiasta


Monet suomalaiset eivät ymmärrä tai edes tiedä mitä on teosofia. Tässä kerrotaan vain pieni pala ja pieni osa ja pieniä vihjeitä siitä, mistä teosofiassa on kyse. Voisin kirjoittaa siitä pitkän tekstin, mutta tämä on vain pieni osa sitä. Anna sen upota tietoisuuteesi...

BLAVATSKY, MARDEN AND THE

PRACTICAL THEOSOPHY OF 21ST CENTURY

Toisin kuin jotkut ajattelevat, teosofisen liikkeen tehtävänä ei ole ensisijaisesti julistaa, toistaa ja levittää Helena P. Blavatskyn ja viisauden mestareiden opetuksia.

Kuka tahansa voi lukea ja toistaa pyhän opetuksen, eikä älyllisistä papukaijoista ole pulaa nykymaailmassa: mutta haaste on paljon suurempi.

Teosofisen liikkeen velvollisuus on ennen kaikkea elää, kokea, harjoitella, todella ymmärtää ja elää Mahatmien ja HPB:n opetusten mukaisesti. Toiseksi se sisältää esoteerisen filosofian opettamisen, alkuperäisen teosofian välittämisen ja sen saamisen kaikkien saataville.

Ajatus elävästä teosofiasta saattaa tuntua helpolta.


Itse asiassa tehtävä vaatii hidasta, syvää, pitkäkestoista itsensämuutosta, joka vaatii enemmän kuin yhden elämän.

Ihmisen on tarkkailtava, tiedettävä ja muutettava kaikki, mikä hänen mielensä alitajunnan tasolla virtaa. Pyhiinvaeltajan tulee käsitellä - persoonattomasti oikealla tavalla - toisten alitajuntaa. Samalla hänen on kehitettävä suora ja jatkuva yhteys omaan ylitietoisuuteensa - korkeampaan itseensä, kuolemattomaan sielunsa.

Blavatskyn ymmärtäminen tai Mestareiden opetusten seuraaminen vaatii siis monimutkaista sisäistä valmistautumista, joka on erottamaton Raja Yogan peruslinjoista. Edistyminen tapahtuu hitaasti ja on usein näkymätöntä. Itsekoulutusprosessi muodostaa kuitenkin konkreettisen perustan ja perustan alkuperäisen teosofian korkeakouluopintoihin. Kahden asian - perustuksen ja korkeimman kohdan - rakentamisen on tapahduttava samanaikaisesti polun varrella.

Vahvistaakseen Raja Yogan perusideoita hänen sielussaan ja muuttaakseen hänen jokapäiväistä elämäänsä Mestareiden opetusten valossa Independent Lodge of Theosophis -loosin nettisivujen lukijalla on eri kirjoittajien tekstejä, mm. O.S. Marden, Yogi Ramacharaka ja Joseph Buchanan [1].

Marden täydentää Blavatskya, koska hän valaisee nykyajan kansalaisten jokapäiväistä elämää korkeamman minän valolla. Hän tekee sen opettamalla itsehillintää, itsetuntemusta, itsensä rakentamista ja osoittamalla, kuinka voimme vahvistaa tahtoamme tehdä hyvää.

Freudilaisella psykologialla (Sigmund Freud, Karen Horney, Erich Fromm) sekä eettisillä psykologeilla yleensäkin on suuri merkitys alemman minän illuusioiden ymmärtämisessä. On välttämätöntä nähdä kaikki, mikä on väärin, voidaksemme vahvistaa ja puhdistaa tahtoaan ja rakentaa sitä, mikä on oikein.

Yleisen suunnan antaa Raja Yoga, joka on mukautettu modernin arjen lukemattomiin skenaarioihin. Sekä Helena Blavatsky että Mestarit tekivät aina selväksi, että on turha yrittää ulkoa opetella ja toistaa pyhiä opetuksia kuin olisimme kirkon kuorossa. Omavastuu ja itsenäinen ajattelu ovat yhtä tärkeitä kuin nöyryys ja omistautuminen korkeimmalle.

 Kirjoittanut: Carlos Cardoso Aveline



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit