New Age hörhöily


Eräs nimeltä mainitsematon henkilö kutsuu välillä itseään New Age hörhöksi ja "henkiseksi". Useimmille henkisen tien kulkijoille on alusta asti ja sanomattakin selvää, että henkisyyteen kuuluu tietää ja noudattaa ja tuttuja ovat sanat discipline, sadhana, yama ja niyama.


Tämä ko. hörhö vieläpä mainostaa seksi kursseja ja on ihmetellyt julkisesti miksi hänen pitäisi harrastaa minkäänlaista itsensä kieltämistä ja kurinalaisuutta. Eläin ei häpeä eikä kadu tekosiaan ja tällainen henkilö on eläimen tasolla eikä todellakaan väittämissään neljännessä saati viidennessä dimensioonissa. Henkilö myös matkii muita mutta on selvää ettei hänellä itsellään ole omakohtaista kokemusta ja tietämystä asioista.


Tällainen hörhöily antaa väärän kuvan henkisyydestä. Henkisyyteen ei myöskään kuulu salaliitto teorioiden, valeuutisten ja rokotus juttujen jatkuva postittaminen someen.











Googlettamalla löytyy tietoa enemmän, mutta esimerkkinä ihan perustietoa:


Sadhana tarkoittaa sanskritin kielellä henkistä harjoitusta, jonka tavoitteena on ego-mielen ylittäminen ja jonkin henkisen päämäärän saavuttaminen, kuten valaistuminen. Se on säännöllistä ja kurinalaista toimintaa, joka voi sisältää esimerkiksi joogaa, meditaatiota, hengitysharjoituksia tai mantraharjoituksia. 

Sadhana on peräisin sanskritin sanasta "sadhu", joka tarkoittaa "mennä suoraan päämäärään". Sadhanan harjoittajaa kutsutaan sadhuksi tai sadhakaksi (miehet) ja sadhviksi tai sadhakaksi (naiset). 


Sadhanan tarkoituksena on kehittää sisäistä rauhaa, henkistä kasvua ja yhteyttä korkeampaan tietoisuuteen. Se on henkilökohtainen matka, jossa harjoittaja pyrkii irtautumaan maallisista asioista ja saavuttamaan syvemmän ymmärryksen itsestään ja maailmasta. 


Myös tämä perustietoa:

https://yogainternational.com/article/view/a-seekers-guide-to-samadhi/


I have encountered many students and seekers from different walks of life. I have found them to be good people, very sincere. All of them have an essential qualification in common—a burning desire to have a direct experience of samadhi.


Just as mastery in any field—surgery, physics, music—requires prolonged, systematic preparation, so does attaining the highest goal of yoga.


Trying to attain samadhi without having a clear idea of what it is, without adopting a systematic approach, and without completing the preparatory steps is like trying to build a skyscraper when you have never seen one, do not have a blueprint, and do not know how to lay a foundation. You will waste your time and energy and reach nowhere. Just as mastery in any field—surgery, physics, music—requires prolonged, systematic preparation, so does attaining the highest goal of yoga. This goal is attainable only for those who follow a system.'


The Bhagavad Gita, one of the most acclaimed texts of yoga, delineates the key prerequisites. It holds that the practice of yoga is painless for those who adopt a balanced diet, balanced exercise, balanced thinking, balanced sleep, and who perform their actions with balanced understanding. These five elements are essential in laying the foundation for a meditation practice. Those who overeat or indulge in fasting suffer from various diseases. Those who exercise too much or too little suffer from exhaustion or sloth. Those who think too much or who fail to use their mind properly become the victims of anxiety or stupor. Those who sleep too much or too little suffer from inertia or hallucinations. Those who act without a balanced understanding of their actions and the consequences of their actions suffer from doubt and fear. When we design our practice against the backdrop of these five elements, our vitality, endurance, comprehension, freshness, and spontaneity expand. As these qualities expand, so does our capacity to concentrate. It is on this solid foundation that you place the formal threefold practice of yoga sadhana: dharana (concentration), dhyana (meditation), and samadhi (spiritual absorption).


These three are like the three stages of a pilgrimage. Let’s say you decide to enhance your understanding of spirituality by making a pilgrimage to Mount Kailash. For several weeks before you set out, your entire focus is on preparing for your journey—gathering the necessary clothes and equipment, packing, and then taking the long flight to Nepal. Once in Nepal, you shift into survival mode for the six-day jeep ride along bumpy dirt roads to Mount Kailash. You can hardly breathe because of the high altitude and the thick dust; the sun is blinding and the shocks on the jeep are so bad you feel like your spinal cord is being shattered. You feel hot all day, cold all night, and weak and tired most of the time. Then comes the slow, arduous climb up around Mount Kailash and back down again. During this three-day hike, you can take only one step, one breath at a time.


If you have been practicing for a long time it does not take too long to get back to a heightened state. It may take just a fraction of a second for you to fall from samadhi to concentration, but you can also climb back up very quickly if you have gained maturity in your practice. If not, it may take some time, even though the memory of that joyful state of samadhi is still there, and the passage to reach there is also very fresh in your memory. Your daily practice reinforces the joyful experience of samadhi, making your memory stronger, clearer, and deeper, thus enabling you to retrieve that memory at will. The memory pertaining to the experience of samadhi empowers you to reach samadhi faster and more effortlessly. That is why consistent daily practice is the way to reach and retain the experience of samadhi.


*


Lisäksi selibaatti on nykyään trendikästä ja henkisyys leviää ihan yleisellä tasolla kuten tässä:

Suomessa leviää ilmiö, joka voi olla tuttu etenkin nuorille aikuisille

Yhä useammat nuoret aikuiset keskittyvät elämässään ennemmin muihin asioihin kuin deittailuun tai seksiin, uskoo asiantuntija.


https://www.is.fi/menaiset/ilmiot/art-2000011283666.html













Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit