TEOSOFIEN SUUR-SUOMI KIRJA


Luin kirjan Teosofien Suur-Suomi jonka on kirjoittanut Minna Maria Fyrqvist. Kirjassa käsitellään Pekka Ervastia, Pohjolan Valo ennustusta, Kalevalaa jne.


Kirja on rasistinen ja teosofian voi pikemminkin kirjoittaa sitaateissa, sillä teosofia ei ole rasismia vaan täysin päinvastaista. Teosofit ympäri maailman eivät todellakaan kannata mitään Pekka Ervastin ja kannattajiensa keksimää Suur-Suomi ideologiaa.


Tässä muutamat sitaatit kirjasta:


Pekka Ervastin kehittämä teosofinen nationalismi kansallishaltia Väinämöisen johtamana uskonpuhdistuksena tulisi vielä johtamaan Valkoisen Pohjolan perustamiseen. "Uskonpuhdistuksen tulisi saada kiinteä muoto täällä Pohjolassa."


Ervast saattoi todeta luennossaan vuonna 1933: "Huomatkaa, että on ruvettu nimittämään Helsinkiä Pohjolan valkoiseksi kaupungiksi. - Täällä on syntyvä Pohjolan valkoinen valtakunta."


Luennossaan syyskuussa vuonna 1933 Ervast visioi ja ennusti ponnekkaasti tulevaa suur-Pohjolaa. Tämä taas kertaalleen puhdistetun kristinuskonvaltakunta ei ollut vain hengellinen rakennelma, vaan tarkkarajainen Itämerta kiertävä maantietellinen alue. Suur-Pohjolaan kuuluivat Suomi, Ruotsi, Skandinavia (Norja ja Tanska), Itä-Karjala, Inkeri ja "Baltian maakunnat". Pohjois-Saksasta Ervast ei ollut ihan varma, mutta toivoi sen liittyvän uskonpuhdistuksen valontuojiin. Ervastin ennustaman Pohjoisen Valon valtakunnan ydinalue vastaa melko tarkkaan 1600-luvun suurvalta-ajan Ruotsia, Norjalla, Tanskalla, Latvialla ja Liettualla lisättynä. Hän oli vakuuttunut siitä, että Itämeren piirissä Suomen oli aika ottaa sille kuuluva johtoasema ja olla Valo Pohjolasta.


2000 luvun alussa Turun yliopiston fonetiikan emeritus-professori Kalevi Wiik esitti ja summasi omat näennäis-tieteelliset alkuperäisteoriansa teoksissa Eurooppalaisten juuret ja Suomalaisten juuret. Wiikin "monitieteellisen", kulttuurin, arkeologian ja genetiikan tutkimuksia todisteinaan käyttävän superteorian mukaan suomalaiset ja suomen sukukieliä puhuvat uralilaiset kansat olivat Euroopan, erityisesti Pohjois-Europan vanhinta alkuperäiskansaa. Wiikin jälkijättöinen ja epätieteellinen "ihmiskehon tutkimus" kattaa saman ideaalin (läntisen ja itämerellisen) sukulaisalueen kuin Wettenhovi-Aspan suonmalaisten alkuperäteoria ja Ervastin näkemys Pohjoisen valon valiojoukosta. Saman alueen "pohjoista rotupuhtautta" suojelevat mielestään myös nykyiset uusnatsijärjestöt ja äärinationalistiset, alkuperäisasukkaiden tai kuten nykyään sanotaan kantasuomalaisten "oikeuksia" ajavat politisoituneet tai arkeen jalkautuneet liikkeet.


Suomen kansaan kuuluviksi Ervast laski suomenmaalaisuusperiaatteen mukaisesti sekä Suomen- että ruotsinkieliset syntyperäiset suomalaiset. Hänelle Suomeen syntyminen ei ollut vain paikallinen, historiallinen ja verenperinnöllinen tapahtuma, vaan valitut sielut syntyivät tänne karmallisen kohtalonsa seurauksena. Valituista Ervast erotteli vielä henkisen kehityksen teosofisen valiojoukon, joka edusti tavallisia ihmisiä korkeampaa inkarnaatiotasoa ja kehityspotentiaalia. Tämän etujoukon "luovalla luokalla", kansallishaltian ohjaamilla ja Kalevalan inspiroimilla taitelijoilla, oli erityinen roolinsa.


Akateemisen Karjala-Seuran haaveilema Suur-Suomi olisi ollut venäläisten ja kommunismin ikeestä "vapautettujen" heimokansojen itämerensuomalaisten ja karjalaisten muodostama suuri yhtenäisvaltio, joka vanhan Suomen rajan tuolla puolen olisi käsittänyt koko itäisen Venäjän Karjalan, Viron, Inkerin, Kuolan niemimaan ja Ruijan lapin. Valkoisten aateveljien haave jäi lopulta toteutumatta kun Suomi hävisi jatkosodan. Pekka Ervastin Ruusu-Risti-seura pysytteli 1930-luvun alussa omasta äärinationalismistaan huolimatta rauhan sanoman linjoilla.



Madame Blavatskyn ja Ervastin mukaan ihmiskunta siis eli viidennen, arjalaisen juurirodun aikaa. Tulossa oli vielä kehittyneemmät ihmisrodut, kuudes ja seitsemäs juuriortu, joiden aikana henkisen kehityksen työtä tehnyt ihmiskunta lopulta täydellistyisi. Kuudennen juurirodun ensimmäisten edustajien oli Blavatskyn mukaan määrä jälleensyntyä joukkomme jo 1900-luvun loppupuolella Pohjois-Amerikassa. (Seitsemännen juurirodun maailmaantulon paikka olisi Etelä-Amerika). Erityisesti Kaliforniassa, jossa teosofiajohdannainen new age-uskonollisuus oli vahvoissa asemissa jo 1900-luvun alussa, alkoi 1990-luvulla väitetysti jälleensyntyä ensimmäisiä madame Blavatskyn ennustuksen mukaisia kuudennen juurirodun ihmisiä. He olivat vaaleita, kirkassilmäisiä ja auraltaan hohdokkaita: niin sanottuja indigo- ja kristallilapsia. Näillä omia vanhempiaan ja opettajiaan korkeamman evoluutiotason lapsilla oli kuitenkin valitettavasti vaikeuksia sopeutua itseään henkisesti alempitasoisten arkielämään. Materialistinen luonnontiede, toisin sanoen virallinen lääketiede, on medikalisoinut nämä uuden ihmisrodun edustajat ADHD:stä kärsiviksi ja pyrkinyt kemiallisesti lääkiten suitsimaan heidän kehitystään. (Suomeen ensimmäisiä indigolapsia alkoi väitetysti jälleensyntyä vuodesta 1995 lähtien.)


*

Näin siis kirjasta muutamat sitaatit. Jos kiinnostaa enemmän niin kirjastosta voi ko. kirjan lainata. On törkeää väittää, että uusnatsit ja nationalistit ovat jotain valiojoukkoa. Kirjassa sentään myönnetään, että tullut on jo Luojan kiitos, indigo- ja kristallilapsia jotka ovat ylempänä evoluutiossa kuin nämä "valiojoukot". Lue myös tästä blogistani indigoista ja kristalleista enemmänkin: 

https://bluelotus01.blogspot.com/2023/06/new-age-root-races-indigo-kids-crystal.html


*

Netistä löytyy myös kirja-arvostelu Fyrqvistin kirjasta:

https://heikinvaraventtiili.blogspot.com/2017/02/houreista-hutiloiden-ja-liikaa-luvaten.html


Houreista hutiloiden ja liikaa luvaten


Tietokirjaa on vaikea pitää onnistuneena, vaikka se olisi sujuvasti kirjoitettu ja täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia, jos lukijasta tuntuu toistuvasti, että kirja on koottu erillisistä, kirjoittajaa kiinnostaneista palasista. En voi tietää, onko kirjan nimi kirjoittajan vai kustantajan päättämä. Oli kumpi tahansa siitä vastuussa, kirja kertoo äärimmäisen vähän minkäänlaisesta yhteydestä Suur-Suomi -ajattelun ja suomalaisen teosofian (jota käytännössä edustaa yksinään Pekka Ervast) välillä. Siitä, että Sigurd Wettenhovi-Aspan houreinen kiihkoilu sisälsi myös antikommunismin, juutalais- ja venäläisvihan sekä ylettömän kansallismielisyyden tuloksena myös unelmia Suomen valtiollisten rajojen ulottamisesta ties minne, on hyvin pitkä matka sen todistamiseen, että Suur-Suomi olisi ollut merkittävässä tai edes vähäisessä roolissa teosofisessa ajattelussa.


Artikkelin kommenteissa todetaan: Miksi tämä kirja on kirjoitettu?

En ole koskaan lukenut näin pahantahtoista teosta. Kirjoittaja kaivelee suurella hartaudella vain skandaalinkäryisiä asioita jo kauan sitten korkeammille tasoille siirtyneistä henkilöistä. Teosofiasta, ennen kaikkea sen etiikasta sellaisena kuin se elää nykyään, ei kirjasta löydy montakaan sanaa. Ja todellakin - missä on lähdeluettelo?


(Minunkin mielestä todella pahantahtoinen teos kuten myös Pohjolan Valoa levittävien käytös).

*


Artikkelissa Teosofia ja rasismi käsitellään Fyrkqvistin kirjaa:


https://www.teosofia.net/teos/Jouni_Marjanen-Teosofia_ja_rasismi.pdf


The Afro American -lehden 1934 lokakuun numero kertoi afroamerikkalaisten kasvavasta kiinnostuksesta teosofiaa kohtaan New Yorkissa. Lehti kertoi New Yorkin United Lodge of Theosophists -seuran sihteerin, neiti Ives’in sanoneen: Me toivotamme värilliset jäsenet tervetulleiksi ja toivomme heitä lisää. Yleinen veljeys on yksi teosofien pääajatuksista. Me olemme vakuuttuneita siitä, että kaikki sielut ovat samanlaisia alkuperältään, olemukseltaan ja päämäärältään eikä ulkonäöllä ole merkitystä.


*

Kirjaston luokituksessa kirja liitetään seuraavaan kategoriaan:


https://www.kirjastot.fi/kysy/saksassa-preussissa-perustettiin-1800-luvun?from=term/196817&language_content_entity=fi


Suur-Suomi-aatteen kytkökset Saksaan ja Alldeutscher Verband -järjestöön


*


Pohjolan Valo aiheesta löytyy myös tämä artikkeli jossa taas uusia teorioita Pohjolan Valosta:


https://agricolaverkko.fi/review/totuudenetsijan-elama/

Gullman, Erik: Totuus on korkein hyve. Pekka Ervastin elämäkerta. . Ruusu-Ristin Kirjallisuusseura ry, 2020.


Totuudenetsijän elämä


Erik Gullmanin vuosikymmeniä tekemään tutkimustyöhön pohjautuva, Ruusu-Ristin kirjallisuusseuran toimikunnan huolellisesti toimittama, teosofi Pekka Ervastin elämäkerta Totuus on korkein hyve julkaistiin juhlistamaan Ervastin perustaman Ruusu-Risti-järjestön 100-vuotispäivää. Teos on tarkka ja yksityiskohtainen, kauttaaltaan lähdeviitoitettu kuvaus Suomen tunnetuimman, merkittävimmän ja tuotteliaimman totuudenetsijän elämästä.



SUOMEN ERITYISTEHTÄVÄ

Teoksen lukijalle rakentuu tarkka kuva Pekka Ervastin elämästä ja ajattelusta sekä ajatteluun vaikuttaneista virikkeistä, kuten vaikkapa Leo Tolstoista tai Arvid Järnefeltistä, Kalevalasta ja Vuorisaarnasta. Ervastin elämäntapahtumat ja ajattelun kehittyminen asetetaan Suomen suurruhtinaskunnan ja myöhemmin Suomen tasavallan poliittiseen kehykseen. 1800–1900-luvun taite oli kiihkeää aikaa niin kulttuurisesti, yhteiskunnallisesti kuin poliittisesti. Ervast kuului suomalaiseen sivistyneistöön ja oli vahvasti verkostoitunut siihen. Hän ei – varoituksista huolimatta – elänyt irrallaan 1900-luvun alun poliittisista murroksista. Hän profetoi Suomen itsenäisyydestä, mutta unelmoi myös Euroopan liittovaltiosta. Hän kannatti kirkon ja valtion eroa – ja erosi itse kirkon jäsenyydestä –, yhtenäiskoulua sekä tunnustuksetonta uskonnonopetusta. Näissä asioissa hän oli aikaansa edellä.


Ervast perehtyi myös Kalevalaan, jonka henkilöhahmoja ja tapahtumia hän tulkitsi esoteerisesta, henkisestä näkökulmasta. Hän katsoi Väinämöisen olevan Suomen kansallishaltia, joka viestitti Ervastille Suomen kohtalosta. Ervastin mukaan Väinämöinen oli Valkoisen Veljeskunnan jäsen, joka tunsi Kristuksen opin ja työskenteli sen hengessä Suomen kansan hyväksi. Ervastin ennustukset ja toiveet Suomen tilasta ja tulevaisuudesta perustuivat hänen mukaansa kohtaamisiin Väinämöisen kanssa sekä tutustumiseen Suomen kansan elämään sen sisäiseltä puolelta.


Suomen eritystehtävää Ervast perusteli myös Blavatskyn teksteillä, joiden mukaan ”valo tulee Pohjolasta” eli henkinen murros tai uskonpuhdistus alkaa mahdollisesti Suomesta. Ervast koki saaneensa myös tiedon siitä, että Blavatsky tulisi syntymään uudelleen nimenomaan Suomessa ja jatkamaan täällä toimintaansa.



*


Gullmanin kirjasta vielä nämä lainaukset mitä Ervast on sanonut Blavatskyn syntymisestä Suomeen:


Uusi opettaja tulee, kun teosofien sydämet ovat pehmenneet ja ehkä Suomen aloitteesta yhtyneet yhdeksi. Ei vieras synny, vaan H.P.B, itse, ehkä juuri Suomeen. Hän sanoi minulle kerran toisella tasolla, että en voi enää pysyä englantilaisessa maailmassa, vaikka olen koettanut pysyä, vaan täytyy kai muuttaa kotijumalani (lares et penates) Suomeen.


Sanotaan ennustuksen mukaan, että tuon herätyksen pitäisi tapahtua Pohjolassa. H.P.B. on viitannut Suomeen. Ja se saattaa merkitä, että H.P.B. on päättänyt syntyä Suomeen jatkamaan teosofista liikettä. Ja mitenkä me osamme sitä valmistaa. Se tapahtuu sillä tavalla, että me puhdistamme itseämme ja yhteisvoimin teemme työtä puhdistetun kristinuskon puolesta. Paavali on mukana tässä työssä. Hän tahtoo auttaa kaikkia, jotka vilpittömästi tahtovat palvella tätä kristinuskon todellista asiaa.


Tulevan uskonpuhdistuksen kannalta Ervast vetosi Nostradamuksen ennustukseen (tai Billensteinin tulkintaan), jonka mukaan Etelä-Eurooppa ja osa Keski-Eurooppaa joutuu muslimien haltuun, kristinusko pannaan äärimmäiselle kohdalle, ja ainoastaan se, että Pohjolassa muodostuu valtakunta, joka todella omaksuu alkuperäisen kristinuskon, pelastaa maailman.


*


Tässä kirjoituksessa paljastuu taas kerran Ervastin seuraajien tietämättömyys Blavatskyn opeista ja hänen oikeista sanomisistaan. Blavatsky on sanonut, että kyseessä oli hänen viimeinen inkarnaationsa Helena Petrovna Blavatskyna ja hän sanoi myös, että älkää antako hänen viimeisimmän inkarnaationsa mennä hukkaan.


Asia on selvästi kerrottu:

H.P. Blavatskyn opetukset sisäiselle ryhmälle, sivu 23


https://www.teosofia.net/e-kirjat/HPB-Esoteeriset_opetukset.pdf


Että merkittiin muistiin, että oli olemassa todistajien, tämän koulun jäsenten, antama täysin riittävä todiste, että hänen viimeiset koulua ja sen toimintaa koskevat sanansa olivat: ”PITÄKÄÄ YHTEYS JATKUVANA! ÄLKÄÄ ANTAKO VIIMEISEN INKARNAATIONI EPÄONNISTUA.”


On uskaliasta julkaista näitä nationalistien sanomisia, sillä kuten totuttua, he innostuvat entisestään kehittämään teorioita Pohjolan Valosta ja saa nähdä meneekö nyt kauankaan kun uusia Blavatskyja Suomessa alkaa ilmaantumaan tämän jutun myötä.


Ja kuten myös totuttua, Blavatskyn oikeista sanomisista ei tiedetä, eikä nationalisteja edes kiinnosta lukea oikeita oppeja ja vaikka näitä sanomisia korjataan, mikään ei muutu.


*

Kirjassa Valonkantajat Perttu Häkkinen ja Vesa Iitti asia on selvitetty näillä sanakäänteillä:

Kristinuskon sisäinen mystinen puoli pysyi Ervastille tärkeänä; 1925 hän julkaisi pääteokseneen pitämänsä Vuorisaarna-kirjan. Kristinuskon "uskonpuhdistuksen" välttämättömyys oli hänelle edelleen tärkeä teema, ja se näkyi. Kirjasen sivuilla hän ennusti:"Täällä Pohjolassa syntyy Pohjolan Valkoinen valtakunta. Siihen kuuluvat silloin Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Itämeren maakunnat ja luultavasti myös Pohjois-Saksa. Lutherin uskonpuhdistus alkaa ikäänkuin uudestaan. Sen synty kulkee käsi kädessä Pohjolan valtakunnan synnyn kanssa. Pohjolan Valkoinen valtakunta voi kyllä muodostua poliittisista ja kulttuurillisista syistä."


*


On siis harvinaisen selvää, että Pohjolan Valo ennustus on rasismia ja vihapuhetta ja natsismia. Ennustusta levittävien on ihan hyvä tietää tämä artikkeli vihapuheista:


Tunnistatko rangaistavan rasistisen puheen?

https://yle.fi/a/74-20047864

Ylen selvityksen perusteella kiihottamisesta kansanryhmää vastaan saa yleensä saman tuomion teosta riippumatta.


Kiihottaminen kansanryhmää vastaan on yksi rikoslain kiistellyimmistä pykälistä. Sen tarkoitus on suojata vähemmistöjä syrjinnältä YK:n yleissopimusten mukaisesti.


Kiihottamisesta kansanryhmää vastaan voi saada 1–120 päiväsakon rangaistuksen tai ääritapauksessa jopa vankeutta. Käytännössä seuraus on lähes aina 40–50 päiväsakkoa.


Valtava enemmistö lainvastaisista vihakirjoituksista ei koskaan johda edes tutkintaan. Ylen selvityksen perusteella myös moni rikoksesta tuomittu on jatkanut samanlaista kirjoittelua tuomion jälkeenkin. 


*


Lue myös tästä blogistani Pohjolan Valo ja Tattarisuon ruumiinsilpunta ja Pekka Ervast:

https://bluelotus01.blogspot.com/2023/06/olen-kirjoittanut-seuraavan.html

https://bluelotus01.blogspot.com/2023/08/ruumiinsilpunta-pekka-ervast-ja.html






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit